*

Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Kaikki blogit puheenaiheesta Sääntely

Miksi Hesari peittelee jakamistalouden ongelmia?

Uudet innovaatiot voivat muokata rajusti ihmisten elämisen ehtoja ja yhteiskunnan kehitystä. Siksi olisi äärimmäisen tärkeätä, että innovaatioiden vaikutuksia analysoidaan ja niistä käydään avointa yhteiskunnallista keskustelua. Tässä medialla on iso vastuu, jonka Helsingin Sanomat 15.7. näytti unohtavan totaalisesti.

Liikennepalvelulaki

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Rantala kertoo Iltasanomien haastattelussa seuraavaa: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005175362.html

"Rantalan mukaan tavoitteena on synnyttää monimuotoisempia palveluita. Esimerkkinä hän käyttää postin ja henkilöiden kuljetusta samassa kyydissä.

Olli-Pekka Rantala: "Nyt joudutaan ajamaan erillisiä kyytejä eri tarkoituksiin, tämä auttaa erityisesti maaseudun palveluiden kehittymistä."

Helsingin keskustan terassien aukioloaikoja tulee pidentää

 

Helsingin keskustassa lähes kaikki terassit joutuvat sulkemaan klo 22. Vain muutama terassi on saanut poikkeusluvan olla auki kymmenen jälkeen. Helsingin kaupunginvaltuusto linjasi jo vuonna 2010, että keskustan terasseille tulisi sallia pidemmät aukioloajat. Linjaus jäi tuolloin toteuttamatta koska Hämeenlinnassa sijaitseva Etelä-Suomen aluehallintoviranomainen, jonka vastuulla terassiluvat ovat, päätti että voimassa ollut käytäntö sulkea terassit klo 22 on “toimiva”. 

Liikennekaaren ongelmat ja väärät tulkinnat

 

Liikennekaari astuu voimaan 1.7.2018. Liikennekaaren tarkoituksena on vähentää turhaa sääntelyä Suomi Oy:stä. Liikennekaari on laaja ja monivaiheinen ja siksi se onkin jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Tämä teksti käsittelee siitä ensimmäistä.

Helsinkiin tarvitaan enemmän pieniä asuntoja

 


Rakennusyhtiö YIT:n arvion mukaan Helsingissä on jäänyt rakentamatta noin 24 000 asuntoa vuoden 2008 jälkeen liian tiukan sääntelyn vuoksi. Tarpeetonta ja kallista sääntelyä edustaa Helsingin kaupungin uusille asunnoille asettama keskikokorajoitus, joka määrittelee että uusissa asuinrakennuksissa joka toisen asunnon tulee olla vähintään 80 neliön kokoinen. Lisäksi yksiön minimikooksi on määritelty 20 neliötä. Tämä johtaa siihen, että uusien asuntojen keskimääräinen koko on vähintäänkin 50 neliötä. 

Sosiaalinen Eurooppa tarvitsee reilut pelisäännöt

Olen ollut Euroopan parlamentin jäsen 12 vuotta, joista viimeiset puolitoista vuotta parlamentin varapuhemiehenä. Vuosien varrella olen nähnyt, ketkä ovat todellisia vallankäyttäjiä Brysselissä.

Suuret korporaatiot, joilla on rahaa ja resursseja, käyttävät merkittävää valtaa. EU-koneisto on edistänyt globalisaatiokehitystä, jossa pätee suuruuden logiikka pienen ihmisen asian jäädessä toissijaiseksi.

Ylisääntely saa riittää!

Alkon ja VR:n henkilöliikenteen monopolit purettava, virkamiesruotsi roskakoriin ja autokoulu yksivaiheiseksi. Valitusoikeus turvapaikkapäätöksistä, ylioppilaskuntien pakkojäsenyys ja sukupuolikiintiöt poistettava.

Perussuomalaiset Nuoret on tänään julkaissut normienpurkuohjelman, jota olen itse ollut kokoamassa. Ohjelmassa on jäsenistöltämme kerätty peräti 90 normia, jotka haluamme korjata. Ohjelman tarkoitus on herättää keskustelua normeista ja sääntelyn tarkoituksenmukaisuudesta.

Digilisaatio, Liikennekaari ja taksiala

 

Suurelle yleisölle, ja myös nykyisille liikkumispalveluiden tarjoajille on epäselvää, mikä tarkalleen ottaen on digitalisaatio, jonka vuoksi esim. taksiliikenteen hyvin toimivat rakenteet on hajotettava, ja katsottava mitä tulee tilalle.

Se on kuitenkin selvää, että ainakaan nykyiset taksien tilaussovellukset tai Kelan sähköinen kyyti- ja maksuvälitys eivät ole oikeanlaista digitalisaatiota.

Taksialan terveiset eduskuntaan

 

Terveisiä eduskuntaan ja Liikennekaaren lähetekeskusteluun.

Yleinen oletus tuntuu olevan, että vapautuva kilpailu laskee taksien hintoja. 

Ruotsissa on ollut vapaa kilpailu jo 25 vuotta.
Oheisessa kaaviossa on satunnaisia taksihintoja eri puolilta Suomea ja Ruotsia. Suomesta on tosin vain yksi hinta, se kun on sama kaikissa kunnissa. Ruotsin vapaassa kilpailussa näin ei tietenkään ole, vaan hinnat vaihtelevat.

On helppo päätellä mihin suuntaan suomalaiset hinnat ovat vapautuksen jälkeen matkalla.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä