Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Liikenne

Kypäräpakko sähköpotkulautojen käyttäjille

Tänä vuonna katukuvassa ovat yleistyneet erityisesti sähköpotkulaudat. Siinä missä aiemmin tutuksi tulleet kaupunkipyörät edistävät kansanterveyttä, ovat sähköpotkulaudat pois kansanterveydestä, mutta myös liikenneturvallisuudesta. 

Uusiin liikkumisen muotoihin on suhtauduttava avoimesti. Samaan aikaan on kuitenkin pidettävä huoli siitä, että liikkuminen on turvallista kaikille. Kypäräpakko on välttämätön.

Erityisesti lasten ja nuorten osalta liikennesääntöjen tuntemus on heikkoa ja mahdollisissa vahinkotilanteissa vastuukysymys ongelmallista. 

Polkupyörille tienkäyttömaksu?

Valtio kerää tieliikenteestä erilaisia verotuloja ja muita maksuja. Suurin yksittäinen verolaji on polttoaineiden valmistevero, jota kerätään bensiinistä ja dieselpolttonesteestä. Lisäksi henkilö- ja pakettiautojen ja moottoripyörien ensirekisteröinnin yhteydessä kerätään kertaluonteinen autovero. Valtio kerää lisäksi henkilö-, paketti- ja kuorma-autoilta ajoneuvoveroa, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Käyttövoimaveroa peritään kaikilta muilta ajoneuvoilta, paitsi bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta. 

Liikenne päästöttömäksi synteettisillä polttoaineilla

Uskon, että synteettiset polttoaineet ovat avain liikenteen muuttamiseen päästöttömäksi. Niistä kerrotaan tässä erinomaisessa Ylen artikkelissa.

Synteettiset polttonesteet toimivat nykyisissä autoissa ja nykyisessä polttoaineen jakeluinfrassa. Ei siis tarvita huiman kallista koko autokannan ja huoltoasemaverkoston uusimista.

Suomi on alueellisesti erityinen ja erilainen maa Euroopassa

EU:n aluevaroilla on jo vuosien ajan tuettu yritystemme kasvua ja kansainvälistymistä, tiedettä ja tutkimusta, työpaikkojen syntyä ja palvelujen kehittämistä. Mikä tärkeintä, tuki on ulottunut kaikkialle Suomea, ei vain suurimpiin kasvukeskuksiin.

Suomessa on eletty viime vuodet nousukautta. Talous kasvaa kaikissa maakunnissa ja työttömyys on vähentynyt koko Suomessa. Koko maan hyvästä kehitysvireestä on pidettävä kiinni ja siihen voidaan vaikuttaa EU:n  alue- ja rakennepolitiikan kautta.

Syyllisyyden sijaan ilmastoteknologiaa ja yhteiskunnan päätöksiä

Syyllistääkö ilmastotoimien vaatiminen tavallista ihmistä esimerkiksi autolla ajamisesta tai lihansyönnistä? Moni vaikuttaa kokevan näin. 

 

On ymmärrettävää, jos puhe ilmastonmuutoksen vakavuudesta herättää syyllisyyttä. Meidän kaikkien elämässähän tarvitaan lukemattomia asioita, jotka tuottavat päästöjä.

 

Mutta yksilöiden syyllistäminen ei vie eteenpäin, tarvitsemme koko yhteiskuntaa koskevia päätöksiä. Monet jo toteutetut ympäristötoimet ovat tapahtuneet keskivertokansalaisen huomaamatta. 

 

Pienet asiat ovat suuria

PIENET ASIAT OVAT SUURIA

Olemme tottuneet siihen, että poliitikkojen pitää puhua suurista asioista. Nämä nousevat medioissa esille ja niistä kiistellään ja väitellään eli tehdään politiikkaa.

Ihmisiä lähellä olevat asiat nousevat harvemmin politiikassa esille, vaikka juuri ne merkitsevät enemmän elämäämme ja elämän laatuun. Yleinen turvallisuus kaduilla, liikennevälineissä ja asemilla kaikkina vuorokauden aikoina vaikuttaa jokaisen elämän laatuun ja viihtyisyyteen.

Auto on paha

Nyt ilmastohysterian ollessa huipussaan autojen verotus saa (lähes) kaikki poliitikot innostumaan uusista koukuista autoilijoiden pään menoksi. Markkinamekanismilla ei tunnu olevan mitään roolia; rikkiviisaat poliitikot haluavat sanella, mitä vekotinta kukin saa käyttää ja mitä mikin vehje saa maksaa. Joskus vuosia sitten puhuttiin vielä verotuksen neutraalisuudesta ja optimaalisuudesta (hyvinvoinnin suhteen), mutta nyt on siirrytty täydelliseen mielivaltaan hintojen asetannan ja verotuksen suhteen.

Pisara-radalle on kehittyneempikin versio - suora yhteys lentoasema-keskusta

Pisara-radan suunnitelma on vanhentunut. Sen tilalle tarvitaan kestävä ja edullisempi vaihtoehto. On selvää, että päärata tarvitsee jonkinlaisen ratkaisun poistamaan pullonkaula väliltä Pasila-Helsinki.

Viime vuosina esillä ollut Pisara-rata ei ratkaise niitä ongelmia, joita sen pitäisi ratkaista. Kapasiteettiongelma säilyy, ellei vanhaa suunnitelmaa päivitetä monilta osin. Tarvitsemme esimerkiksi lisää varikoita ja ajantasausasemia.

Ilmastovouhotus ahdistaa - malttia ja harkintaa tarvitaan

 

Ilmastonmuutosta vastaan pitää taistella viisaasti. Ei niinkuin Suomessa Sipilän hallitus, siis Kepu, Kokoomus ja Siniset tekee.  Eikä varsinkaan niinkuin Vihreät, Sdp, Vasemmistoliitto ja Rkp tekee.

 

Lapissa autoilu on välttämätöntä

Olen kiertänyt kampanjoimassa ympäri Lappia nyt jo tuhansien kilometrien mitalla – välillä omalla autolla, välillä julkisilla – ja viimeisten kampanjaviikkojen aikana tahti kiihtyy entisestään. Yksi kysymys tuntuu askarruttavan toreilla tapaamiani ihmisiä paikkakunnasta toiseen: mitä ajattelen yksityisautoilusta?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä