*

Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Kaikki blogit puheenaiheesta Mielikuvamainonta

Mainonnan tuulet: keitä ovat yrityksen arvolauseiden "me"?

Erinäisten yritysten, nyt myös Vaasanin, julistautumiset sukupuolineutraalin agendan kannattajiksi nk. positiivisen syrjimisen kautta ovat ajankohtainen, vedonlyönnin luonteinen markkinoinnin ilmiö. Positiivinen syrjiminen toteutuu siten, että enemmistön edustajia ja arkista elämäntilannetta snobbataan ja vaikkapa juuri Vaasan tapaan testimonialseissa valitaan tuoda esille vähemmistön edustajia jopa sata- tai tuhatkertaisessa osuudessa näiden todelliseen suhteelliseen osuuteen verrattuna.

Hups, tehtiinkö Turusta Kokoomuksen näköinen?

Turun kaupunki uudisti ilmeensä perjantaina, joka muistuttaa vahvasti kokoomuslaista kädenjälkeä. Visuaalisella suunnittelulla pyritään usein luomaan yhtenäinen ilme ja värimaailma, joka tiedostamatta luo positiivisen mielikuvan. Melkoinen mielikuva siitä syntyikin ja sattuvasti vaalien alla :) 

"Yhtenäisen ilmeen avulla Turku näyttäytyy sekä sisäisesti että ulospäin yhdenmukaisena toimijana” sanoi kaupunginjohtaja Aleksi Randell (kok.) kaupungin verkkosivuilla. 

Kaupan hintasota suurelta osin mainostemppu

Kaupoissa alkanut "hintasota" ei ole ollenkaan todellinen. Käväisin tänään S-ryhmän kaupassa maito-ostoksilla. Litra täysmaitoa maksoi 1,45 euroa. Mikä siinä on halpaa?

Purkillinen täysmaitoa (punainen maito) Lidlissä maksaa 0,95 euroa / litra, eikä se ole mikään alehinta. Sen voi sanoa olevan halpaa edelliseen verrattuna. Mistä hintakilpailusta on oikein kysymys? Ei juuri mistään. Kysymys taitaa olla suurelta osin pelkästä mainoskampanjasta, joka tuntuu tehoavan S ja K ryhmän asiakkaisiin.

! Viinapuhetta

Ehkä parin kolmen vuoden päästä viinalakia ei jaksa enää ihmetellä, jos se vielä sellaisenaan voimassa on, mutta toistaiseksi se saa yhä surkeampia piirteitä. Pohtikohan kukaan lain valmisteluvaiheessa sen lopullisia seurauksia ja maksumiehiksi joutuvia yrittäjiä? Lain tarkoitushan  oli hyvä, lasten ja nuorten suojeleminen alkoholilta, mutta se on kyllä kääntynyt itseään vastaan. Koko viinalaki on surkuhupaisa takauma kieltolaista, jonka seurauksista maksaa panimoiden kuljetusyrittäjät ja panimot poistellessaan mainoksia.

Raittiusjärjestöt häviämässä propagandasodan alkoholimainonnasta

Kansalaisia ja politiikkoja kuohuttava viskigate iskee parhaillaan syviä viiltoja raittiusjärjestöjen propagandakoneistoon. Poliittiset päättäjät ovat vihdoin ryhtyneet oivaltamaan, että kaikki viisaus alkoholiasioissa ei olekaan raittiusjärjestöillä, THL:n tutkijoilla sekä STM:n ja Valviran virkamiehillä. Typerät virkamiestulkinnat blogikirjoituksista ovat saaneet päättäjät ja tavalliset kansalaiset takajaloilleen. Järjettömälle holhoukselle ja terveystalebanismille halutaan laittaa piste.

Hölmölän mainoskielto, osa II

Kirjoitin tällä palstalla puolitoista vuotta sitten oluen- ja muiden mietojen alkoholijuomien mainonnan kieltämistä koskevasta lakiesityksestä, että se on silkkaa hölmöläisten touhua. Pelkkien mielikuvien – eikä tutkittujen faktojen – varassa synnytetty mainontakieltolaki astuu voimaan ensi vuoden alusta, halusimme sitä tai emme.

Piiperrystä ja kiusantekoa ranskalaisittain

Minulla ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Suomen sosiaali- ja terveyssektori omine ministeriöineen (tai Terveyden ja hyysä..., anteeksi, hyvinvoinnin laitos THL) ottaisi jo aivan lähitulevaisuudessa oppia toisen EU-maa Ranskan tuoreimmista "tupakointipoliittisista" linjauksista. Mitä isommat edellä, sitä pienemmät perässä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä