*

Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Alkoholittoman oluen suuri kupla ja Ylen uutisankka

Yle Uutiset revitteli tänä aamuna pääjuttunaan, että ”Suomi raitistuu – alkoholittomien juomien myynti hurjassa nousussa”. Kyseessä on yksi suurimmista uutisankoista koko kesänä. Raittiusväki ja Alkon mainosmiehet ovat taas vieneet laiskoja toimittajia perässään kuin naapurin pöljää pässiä.

Ylen uutinen rinnastaa kaksi asiaa joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa sekoittamalla alkoholittomien juomien myynnin kasvun ja alkoholin kokonaiskulutuksen vähenemisen keskenään.

”Nollaprosenttisten juomien myynti yli kaksinkertaistui Alkossa kesäkuussa. Alkoholin kokonaiskulutus on laskussa”, Ylen toimittaja Pekka Pantsu hehkuttaa.

Alkon omien myyntitilastojen mukaan alkoholittomien juomien myynti kasvoi kesäkuussa 119,3 prosenttia vuoden 2014 kesäkuuhun verrattuna. Alkuvuodesta kasvu on ollut 65,5 prosenttia viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna.

Alkoholittomien myynnin kasvu on jo vanha uutinen. Itse asiassa Alko järjesti 28. toukokuuta Helsingissä erikseen asiaa koskevan tiedotustilaisuuden, jonka tärkeimpänä sisältönä oli markkinoida medialle viinamonopolin alkoholittomia tuotteita kesän kynnyksellä. Valtaosa valtakunnallisista tiedotusvälineistä tarttui tuolloin Alkon tarjoamaan koukkuun ja uutisoi myynnin kasvun näyttävästi, mikä ei voi olla heijastumatta yhdessä Alkon mainoskampanjan kanssa tuotteiden myynnin voimakkaaseen kasvuun kesäkuussa.  

Myynnin reilu kaksinkertaistuminen on oikea uutinen, jos puhutaan jostakin muusta Alkon tuoteryhmästä kuin alkoholittomista juomista. Alko myi kesäkuussa alkoholittomia tuotteita 37 000 litraa, joka on vaivaiset 0,4 prosenttia Alkon kuukauden kokonaislitramäärästä.

Kesäkuun alkoholittomien myynnin kasvu, siis tuo lähes 120 prosenttia, oli yhteensä 20 000 litraa. Alkolla on 352 myymälää. Myynnin lisäys per myymälä oli 56,8 litraa. Myyntipäiviä oli kesäkuussa 24, jolloin päiväkohtainen myynnin kasvu oli huimat 2,4 litraa eli pari kolme desilitraa tunnissa.  

Alkoholittomien juomien kokonaismyynti myymälää kohti oli 4,4 litraa päivässä. Samanaikaisesti väkeviä kulki samojen kassojen kautta 225,8 litraa ja mietoja viinejä 608,8 litraa.

”Alkoholittomien juomien myynti räjähti Alkoissa”, Yle Uutiset värittää juttuaan nettisivuillaan. J. Karjalainen runoili aikoinaan, että jotkut menee sekaisin alkoholista, jotkut menee sekaisin kuusta – ja jotkut menee sekaisin ihan jostain muusta. Hei beibit, Ylen uutistoimitus on mennyt sekaisin alkoholittomasta oluesta ja raittiususkosta.

Vai että räjähti..., my arse.  

 

Heikki Kähkönen
puheenjohtaja
Olutliitto

Ylen uutisankka:
http://yle.fi/uutiset/suomi_raitistuu__alkoholittomien_juomien_myynti_hu...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Esim. Alkoholiton olut ei ole ollenkaan huono asia. eräs B alkuinen merkki maistuu hyvin tyypilliseltä suomalaiselta III oluelta.

Käyttäjän kahkonh kuva
Heikki Kähkönen

Olen tässä asiassa kanssasi monelta osin eri mieltä. Minulla ei ole mitään alkoholittomia tuotteita vastaan, vaan päinvastoin, juonhan itsekin vettä ja vissyä kesäkuumalla jopa kolme neljä litraa päivässä.

Alkoholi on oluen ja viinin yksi perusominaisuuksista. Tokaisin pari vuotta sitten eräässä puheessani, että "Alkoholiton olut ei ole olutta. Eihän hakkuuaukkokaan ole metsää." Olen yhä samaa mieltä.

Alkoholittomille oluille, viineille ja siidereille on kysyntää. Juomatehtaat tuovat niitä markkinointiosastojensa painostuksesta näteissä pakkauksissa sekä hyvinvointia edistävin mainoslausein trenditietoisten kuluttajien saataville. Kalorivapaa fitness-"kulttuuri" luo tarvetta näille tuotteille.

Minulle alkoholiton olut on kuin lihaton karjalanpaisti tai muikkukukko ilman kalaa, tai niin kuin lehdetön koivuvasta. Niinkuin ei mitään.

Ainoa alkoholijuoma, jonka suostun juomaan ilman etanolia on vodka. Siitä kun poistaa prosentit, jäljelle jää vain vesi, jonka suurkuluttaja olen.

Näkemykseni perustan siihen, että olen maistanut kymmenittäin erilaisia alkoholittomia oluita ja viinejä. Ks. esim.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/256694-ti...
http://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/258289-alkoh...

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Mitäs jos terveydellisistä syistä ei voisi enää juoda alkoholia, mutta tykkää oluesta?

Erkko Korppaanmäki

Kiitos viihdyttävästä analyysistä. "Alkoholittomien juomien kokonaismyynti myymälää kohti oli 4,4 litraa päivässä" - eli kolme 1,5l pulloa, räjähtävää myyntiä kertakaikkiaan :)

YLE ei ole tässäkään riippumaton uutisoija, sillähän on selvä (sic) agenda - kuten niin monessa muussakin aiheessa.

Käyttäjän kahkonh kuva
Heikki Kähkönen

Sen verran vielä kommentoin Ylen kokonaiskulutuksen laskua koskevaa väitettä, että Alkon alkoholittomien myynti oli 1-6/15 jopa 1,2 senttilitraa per capita vuosikulutukseksi muutettuna.

Kyllä, täytyy nöyränä myöntää tämän Ylen uutisen edessä, että senttilitra alkoholittomia vuodessa raitistaa tämän kansan.

http://www.uutisaalto.fi/uutiset/3794613-suomi-rai...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Taitaa suurin osa mennä lemmikeille. Eläimet tykkäävät oluesta kuin hullu puurosta, mutta eivät pysty käsittelemään alkoholia ihan siinä määrin kuin ihmiset. Tästä syystä monet ostavat esimerkiksi koirilleen alkoholitonta olutta.

Käyttäjän olavilaitala kuva
Olavi Laitala

Ja eikös espanjansiruetanajahdissa tarvita myös olutta?

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Etanat tykkää enemmän viskistä. Kannattaa testata. Hämmästyttävää.

Toimituksen poiminnat