Sopimusvalmistuksen kieltäminen tuhoaisi pienimmät panimot

Pienpanimoiden verohuojennusta koskevaan lakiesitykseen kaavaillaan muutosta, joka kieltäisi sopimusvalmistuksen. Riita lakisesityksen sisällöstä Panimoliiton ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan välillä on saamassa pahimmassa tapauksessa ikävän lopun.

Pienpanimoiden oluenvalmistus koskevan verohuojennusten uusi porrastus on nostanut avoimen riidan Panimoliiton ja suurimman pienpanimon eli Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan välille. Riidan vuoksi lisäbudjettilakina kiireellisessä käsittelyssä olevan ja Lex Laitilaksi kutsutun lakiesityksen päätöskäsittely on pahimmassa tapauksessa siirtymässä vaalien yli. Samalla lakiin ollaan tekemässä lisäystä, joka kieltäisi pienpanimoiden sopimusvalmistuksen. Se tarkoittaisi katastrofia monelle pienelle valmistajalle sekä mukavassa myötätuulessa olevalle moniarvoiselle olutkulttuurille.    

Kiistassa kolmea suurinta panimoa sekä muutamaa pienpanimoa edustava Panimoliitto arvostelee pienpanimorajan nostamisen 15 miljoonaan litraan nykyisestä 10 miljoonasta litrasta aiheuttavan kilpailun vääristymistä.  Kiistan kohteena on Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, jonka Panimoliitto kokee saavan kohtuutonta kilpailuetua mm. kilpailussa kauppojen omien tuotemerkkien välillä.

Laitila on pannut olutta jonkin verran kauppaketjuille. Tätä private label -valmistusta harjoittavat myös Panimoliiton jäsenyritykset, jotka ymmärrettäväsi kokevat Laitilan saavan verotuella kilpailuetua samoilla markkinoilla. Sappea nostattaa myös se, että Laitilan tuotannosta oluen osuus on litramääräisesti noin kolmasosa. Suurin osa tulee siidereistä ja long drinkeistä, joita Laitilassa valmistetaan kauppaketjuille. Siideri- ja lonkeromarkkinoilla Laitila on jo merkittävä kilpailija isoille panimoille. Verotuen koetaan myös auttavan Laitilaa tälläkin sektorilla.

Sopimusvalmistus aiotaan kieltää

Kansanedustaja Osmo Soininvaara (vihr.) kirjoitti tiistaina Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston kokouksen jälkeen blogissaan, että "Mutta entä sopimusvalmistus? Minä en näe perusteita antaa verotukea pienpanimoissa valmistettavalle Pirkka-oluelle. Pienpanimon pitäisi olla itsenäinen ja tuottaa omaa tunnistettavaa olutmerkkiään. Ei se mitään olutkulttuuria edistä." (Soininvaara 27.1.)

Pienpanimoiden verohuojennuksessa isojen panimoiden tuotteiden lisenssivalmistus on kielletty, mutta Soininvaaran logiikalla samalla kaikki pienpanimoiden sopimusvalmistus olisi myös kiellettävä. Nyt tämä ajatusmalli on saamassa tuulta myös koko verojaostossa sekä eri eduskuntaryhmissä.

Mitä sopimusvalmistamisen kieltäminen tarkoittaisi käytännössä? Sopimusvalmistusta ei voida kieltää vain suurilta kauppaketjuilta, vaan lain pitäisi koskea kaikkia yrityksiä kokoon ja taustaan katsomatta. Siihen loppuisivat kertaheitolla ravintoloiden, matkailukeskusten ja jopa Presidentinlinnan omat tuotemerkit sekä ns. mustalaispanimot. Juuri sopimusvalmistus on monen aivan pienimpien eli muutamia kymmeniä tuhansia litroja vuodessa valmistavien käsityöpanimoiden elinehto ja keskeinen tulonlähde.  

Ei Suomessa voi, eikä saa, lainsäädännöllä eritellä sitä, mitä olutta tai millä tuotemerkillä pienpanimot voivat valmistaa. Suurpanimoiden lisenssivalmistus, kuten verolaissa todetaan, on toinen juttu. Jos tarkkoja ollaan, sekään ei ole kiellettyä, mutta verohuojennukset siinä bisneksessä jäävät saamatta.    

En myöskään ymmärrä, miksi uutta veroporrastusta kutsutaan Lex Laitilaksi, sillä Laitilan Wirvoitusjuomatehdas ei todellakaan ole tässä uudistuksessa ainoa hyötyjä. Suurimman eli 50 prosentin verohuojennuksen rajan nostaminen 200 000 litrasta 500 000 litraan auttaa monia pienpanimoita, jotka ovat investoineet kasvuunsa tai pohtivat laajentamista. Verohuojennuksen muutos 30:stä 50 prosenttiin tulee heille vähintään yhtä tarpeeseen kuin pienpanimorajan nostaminen 15 miljoonaan litraan Laitilalle.

Eduskunnassa ollaankin ottamassa aikalisä verohuojennuslain käsittelyssä. Mikäli asian käsittely siirtyy yli vaalien, tämä vuosi tullaan menemään niin kuin ennenkin. Silloin monen kasvuyrityksen investointisuunnitelmat menevät jäihin ja jo investointinsa tehneet pienpanimot eivät saakaan heille luvattua lisähuojennusta.  

Ennen kaikkea suuri epävarmuus asettuu aivan pienempien yritysten harteille, jos sopimusvalmistus ollaan kieltämässä samalla. Sen seurauksena on odotettavissa jopa monien pienimpien yritysten lopettamisia sekä uusien syntymisten lykkääntymisiä. Se olisi melkoinen tappio koko suomalaiselle moniarvoisuuteen perustuvalle olutkulttuurille.

Tästä on kyse:

Hallituksen esityksessä eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 9 §:n muuttamisesta ehdotetaan muutoksia pienpanimoiden alkoholiveron alennukseen.  

Hallitus esittää eduskunnalle porrastuksena (oluen tuotanto vuodessa):
– enintään 10 milj. litraa vuodessa, verohuojennus 10 %,
– enintään 5,5 milj. litraa vuodessa, verohuojennus 20 %,
– enintään 3 milj. litraa vuodessa, verohuojennus 30 %,
– enintään 500 000 litraa vuodessa, verohuojennus 50 %.

Pienpanimoiden verohelpotusraja ei nousisi nykyisestä 10 milj. litrasta, mutta pienintä eli 10 %:n veroetua ei menettäisi, vaikka raja ylittyisi aina 15 milj. litraan saakka.  

Heikki Kähkönen
puheenjohtaja
Olutliitto ry
puheenjohtaja@olutliitto.fi

kahkonh
Sitoutumaton Helsinki

Kirjoittaja on helsinkiläinen toimittaja, joka ei juo kahvia eikä maitoa. Oluen ja olutkulttuurin asiantuntija. Viisi Tähteä -verkkomedian toimituspäällikkö. www.viisitahtea.com.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu