*

Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Hölmölän mainoskielto, osa II

Kirjoitin tällä palstalla puolitoista vuotta sitten oluen- ja muiden mietojen alkoholijuomien mainonnan kieltämistä koskevasta lakiesityksestä, että se on silkkaa hölmöläisten touhua. Pelkkien mielikuvien – eikä tutkittujen faktojen – varassa synnytetty mainontakieltolaki astuu voimaan ensi vuoden alusta, halusimme sitä tai emme.

Valvira kutsui keskiviikkona (8.10.) koolle alkoholijuomien valmistajat ja kauppiaat erityiseen tukkuinfoon.  Tilaisuus oli tarpeen, sillä lain toteutumista valvovat viranomaiset vääntävät parastaikaa tiukasti kättä valvonnan kohteena olevan elinkeinoelämän kanssa uuden mainonnan kieltävän lain pykälien tulkinnoista ja sanktioista.

Viime päivinä suurinta keskustelua sekä naurunsekaista ihmetystä ovat herättäneet valtateiden varsilla olevien jättikokoisten oluttölkkimainosten sekä internetissä ja sosiaalisessa mediassa liikkuvan informaation kieltämiset. Jo niihin liittyvät kansalaiskeskustelut osoittavat, että koko kieltolaki on käsittämätön ihan pelkästään siksi, että suuri osa maalaisjärjellä ajattelevasta kansasta pitää nykyistä tiukempaa mainontakieltoa joutavanpäiväisenä hölynpölynä. Sillä ei tule olemaan minkäänlaista vaikutusta yhdenkään alkoholinkäyttöön liittyvän todellisen ongelman ratkaisemiseksi.

Keskiviikon infotilaisuudessa paikalla olleet kertoivat minulle, että mainontakieltoa jatkossa valvovat Valviran virkamiehet ovat itsekin ymmyrkäisinä, miten ja minkälaisilla resursseilla he jatkossa tulevat lain toteutumista valvomaan. Jo pelkästään lain yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumisen kannalta onkin mielenkiintoista, miten viranomainen aikoo puuttua esimerkiksi netissä liikkuvaan aineistoon. Ketä valvotaan ja miten, jotta lain henki ja kirjan toteutuvat tasapuolisesti?

Valvira julkaisi perjantaina nettisivuillaan yhteenvedon alkoholijuomien tukkuinfossa olleista puheenvuoroista. Siellä Valviran lakimies Sari Tujunen myöntää, että "tietoverkoissa toteutettavan mainonnan valvonta on jo nyt haasteellista".

Toisin sanoen ja viranomaisen suulla sanottuna: Valviralla ei ole mitään käytännön keinoja eikä resursseja seurata erilaisten verkkosivujen sisältämää aineistoa ja sanktioida lakia mahdollisesti rikkovia lähettäjiä teknisistä sivustojen valvomis- ja sulkemismenetelmistä puhumattakaan. Viranomainen voi lähinnä puuttua yksittäisiin tapauksiin, joista voidaan sitten rakentaa ennakkotapauksia ja luoda niihin perustuvia tulevaisuuden käytäntöjä.

Ja kun viranomainen ei pysty asiaa hoitamaan, pahimmillaan tähän maahan syntyy kyyläysjärjestelmä, jossa valveutuneet kansalaiset ja mahdollisesti myös lain voimaanastumisesta syvästi huolta pitäneet raittiusjärjestöt ryhtyvät kyttääjiksi ja käräyttäjiksi sekä sitä kautta ottavat moraalisen tuomarin roolin.

Mitään lopullista päätöstä valvonnan ja rajojen vetämisen suhteen ei ole siis viranomaistaholla vielä tehty. Lakimies Sari Tujusen mukaan "alkoholimainonnasta annettua ohjetta päivitetään parhaillaan ja päivitetty ohje julkaistaan marraskuun alussa Valviran kotisivuilla". Siitä syystä on hyvä, että lehdet ja sähköinen media sekä tähän joutavanpäiväisyyteen turhautuneet kansalaiset pitävät asiaa tapetilla sekä nostavat esille erilaisia tulkintoja ja uhkakuvia, jotta viranomaisten ylilyönneiltä ja turhilta käräjöinniltä vältyttäisiin lain tultua voimaan ensi vuonna.

Kuulin eilen eräältä panimoalalla olevalta tuttavaltani, että jotkut hänen alueensa kansanedustajat olivat itsekin ihmetelleet maakunnallisessa evästystilaisuudessa, minkälaisia päätöksiä he ovat mainontakieltoasiassa olleet tekemässä. Monet kieltolain hyväksyneet kansanedustajat ovat siis nyt jälkikäteen ryhtyneet pohtimaan, kuinka he ovat olleet päätöksentekoa ohjailleiden STM:n virkamiesten sekä THL:n ja raittiusjärjestöjen "asiantuntijoiden" talutettavissa. Että sellaista demokratiaa meillä. Onneksi vaalit ovat pian ovella.

Heikki Kähkönen
puheenjohtaja
Olutliitto ry

Linkki Valviran aineistoon: http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/alkoholi/ajankohtaista/tukkuinf...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kahkonh kuva
Heikki Kähkönen

Nyt on aika polkaista käyntiin todellinen kansanliike järjetöntä alkoholipolitiikkaa vastaan. Kansalaiset ja elinkeinoelämä ovat kurkkuaan myöten täynnä toinen toistaan typerämpiä kieltolakeja ja rajoituksia. Mainontakieltojen valvomiseen Valvira on saanut resursseja parin henkilötyövuoden verran. Tullissa kuusi ihmistä hoitaa koko viinarallin.

Viranomaisorganisaatio on ahdingossa: lait ovat löysiä ja vailla kunnollisia perusteita, eikä niitä ei voi soveltaa tasapuolisesti käytäntöön. Puhumattakaan, että valvonta pelaisi sillä tavalla kuin lain kirjain ja henki edellyttäisivät.

Nyt tarvitaan kunnollista kansalaiskeskustelua STM:n virkamiesten vastuusta. Samoin tapetille on nostettava raittiusjärjestöjen - EHYT ry. etunenässä - rooli ja asema kymmenien miljoonien eurojen yhteiskunnan tukea nauttivana ja päätöksentekoa ohjailevana valtiomahtina.

Eikä eduskuntakaan tässä saa jäädä vaille kritiikkiä. Kansanedustajat luottavat virkamiesten osaamiseen ja säätävät lakeja sen mukaan. Onneksi monet parlamentaarikot ovat alkaneet ymmärtää, että ei kaikki viisaus istukaan Sosiaali- ja terveysministeriössä.

Hannu Silvennoinen

Mikko Sippola: Eipä taida nuo kansalaisaloitteet olla Se Juttu, toisenlaisia toimia vaaditaan! Mulkaisepa tuolta tähänastisten kansalaisaloitteiden onnistumisprosentti:
http://yle.fi/uutiset/kansalaisaloitteet_lassahtav...

Christopher Lee

https://www.facebook.com/events/389772827839964/?r...

Adressi jotta Alkon nimi muutettava ja ikkunat teipattava. Haluan nähdä kuinka lasten ja nuorten alkoholinkäyttö putoaa huomattavasti kun nää muutokset tulee voimaan. Eiku perkele. Eikös se ole ollut laskussa jo vuosia ilman näitä kieltojakin...

Toimituksen poiminnat