*

Kantapöydässä Tukevaa asiaa tuopin ääressä.

Joulupukkisäätiö aloitti noitavainot Suomessa

En voinut vielä eilen illalla kuvitella herääväni noitavainojen Suomeen. Toisin kävi. Useat ihmiset ottivat minuun heti aamulla yhteyttä ja kertoivat, että Joulupukkisäätiö ja Oy Santa Claus Licensing Ltd ovat päättäneet kieltää Suomen tunnetuinta joulupukkia, Timo Alarik Pakkasta, käyttämästä virallisia joulupukin tunnuksia.

Säätiö edellyttää joulupukeiltaan ehdotonta nuhteettomuutta, joihin Pakkasen satunnainen oluennauttiminen ei kuulu. Mitä? Kyllä, elämme 2010 luvun Suomessa, emmekä inkvisitioiden aikakaudella.  Pakkasen syrjäyttämisestä suomalaisen joulupukin tehtävistä uutisoi Ilta-Sanomat.

Niinpä kirjoitin tiedotteen, jossa oluenystäviä ja olutseuroja yhdistävä Olutliitto paheksuu syvästi Joulupukkisäätiön ja sen taustayrityksen järjettömät päätökset ja toimet. Onhan Timo hyvä olutveljeni ja samalla Olutliiton jäsenseuran, Kohtuullisen Hutikan Pyhän Veljeskunta K.H.P.V. ry:n, pitkäaikainen puheenjohtaja.

Timo Pakkanen on humaani ja sivistynyt kohtuukäytön ystävä. Olutliitto ja me kaikki suomalaisen oluen ystävät annamme varauksettoman tukemme hänen toiminnalleen kansainvälisenä hyvän tahdon lähettiläänä, aitona suomalaisena joulupukkina.

Sen sijaan Joulupukkisäätiö on taantunut jonnekin noitavainojen ja 1800-luvun kaksinaismoralismin välimaastoon. Kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi kärsi samanlaisista vainoista lähes 150 vuotta sitten. Seitsemän veljestä on suomalaisen kirjallisuuden perusteos. Yksi tunnetuimpia kansanperinteemme kuvauksia on joulunvietto Jukolan veljesten tuvassa oluen valmistuksineen ja nauttimisineen.

Professori August Ahqlvist teilasi Kiven tuotantoineen. Kivi oli omaa aikaansa edellä. Aivan kuten Kivi avasi silmämme suomalaisuudelle, Timo Pakkanen on avannut latua tekemällä suomalaista joulunvieton perinnettä, kulttuuriamme ja koko Suomea tunnetuksi ympäri maailman. Työstään Pakkanen on saanut lukuisia julkisia tunnustuksia.  

Joulupukkisäätiön johto, Petri Paarnio etunenässä, liittyy augustahlqvistalaisten katkeamattomaan kaksinaismoralistien ketjuun, joka kulkee irrallaan kaikesta arkitodellisuudesta. Säätiö nakertaa samalla pohjaa satojen vuosien suomalaiselta perinteeltä kieltämällä joulupukilta oluennauttimisen. Niinpä Olutliitto toivoo, että säätiön johto tulisi tolkkuihinsa ja palauttaisi Pakkaselle oikeudet Santa Claus Land Finland -tunnuksiin.

Lopuksi kuitenkin huojentuneena voin vain todeta, että Joulupukkisäätiön toiminta on niin typerää, että se kääntyy Timo Pakkasen, joulupukin, oluen ja kohtuullisten elämäntapojen voitoksi. Herätkää säätiön ahlqvistit, joulu on jo pian ovella!

Kirjoittaja on Olutliitto ry:n puheenjohtaja, www.olutliitto.fi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Mikäs sen jouluisempaa kuin pukki nauttimassa aromikasta olutta. Jaksaa taas jatkaa matkaa, toki jos enemmän kuin pullollisen kumoaa, kannattaa poroa ohjastamaan kutsua kuskitonttu.

Pentti Järvi

Olut on elintarvike Keski-Euroopassa. Sitä valmistetaan liki jokaisessa pienessäkin kylässä. Oman kylän merkki on ylpeyden aihe kuten se oli ennen Vaasassakin Bock´in Hopeapukki ja Kultapukki.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Säätiön asiamiehelle lähti sähköposti jossa ilmoitin asettavani kaikki heidän logollaan olevat tuotteet ostoboikottiin. :)

Käyttäjän leilamustanoja kuva
Leila Mustanoja-Syysmeri

Hyvä idea Jouni, minäkin lähetän postia säätiölle. Sen puheenjohtajalla ei tunnu olevan ihan kaikki kynät penaalissa, koska hänellä on näin raivokas vastustus olueen ja erityisesti sen kohtuulliseen käyttöön. Se taas herättää kysymyksiä puheenjohtajan omasta oluen- ja alkoholinkäytöstä....

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta

Timo Alarik Pakkanen on yksi mukavimmista ihmisistä joita tunnen joten sympatiani naapurina (samassa korttelissa), oluenystävänä ja kohtuullisuuden toteuttajana ovat Timon puolella.

Lotta Pirinen

En mitenkään ole sitä mieltä, että joulupukki saisi lasten edessä esiintyä humalassa, mutta ei olutharrastus ole pukille mikään pahe. Varmaan monessakin joulupöydässä nautitaan kotikaljaa, jossa siinäkin on alkoholia, onko sekin kiellettyä.
Sitäpaitsi ei tarvitse kuin lukea wikipediaa ja tietää, että Suomessa pukit on AINA juoneet alkoholia!

"Joulupukin suomenkielinen nimitys juontaa ilmeisesti vanhan suomalaisen perinteennuuttipukkiin ja kekripukkiin. Nuuttipukit, jotka usein olivat pukin taljaan pukeutuneita nuoria, kiertelivät nuutinpäivän (13. tammikuuta, vuoteen 1708 asti 7. tammikuuta) aikaan taloissa kerjäämässä joulun tähteitä.Vanhassa pakanallisessa Suomessa nuuttipukki oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseenšamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohinaamari ja nurin käännetty turkki.[5]Pukki vaelteli talosta taloon juoden tarjottua alkoholia. Hän saattoi pelotella lapsia ja ollahumalassa. Joskus pukki myös jakoi lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille."

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Saahan kuka tahansa perustaa säätiön, joka vastustaa oluen juontia.

Mutta ei sitten tällaisen säätiön kannata mitään valtionapua anoa. Siitä pitävät poliittiset edustajamme huolta.

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Meijän iskä oli aikoinaan aito joulupukki. Turkkiliivit nurinpäin, ryhmysauva jne. Myö penskat oltiin vuorotellen tonttuina. Pukki sai yleensä palkaksi pullon teräviä. Ei siis olutta.

Joonas Vilenius

Täältä lähti myös postia säätiön suuntaan. Minua ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa jouluihmiseksi, mutta johonkin se on raja vedettävä. Enpä vähään aikaan muista nähneeni noin törkeää temppua kuin tuo Paarnion pelleily. Tuon säätiön toiminnassa varmaan riittäisi ihmeteltävää muutenkin jos jaksaisi vaivautua.

Olutliitolle ja sen toiminnalle annan kyllä täyden tukeni vaikka en siihen (vielä) kuulukaan!

t: Hyvän oluen ystävä, Joonas

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Jostain syystä joulupukeilla on aina ollut paha taipumus juopotteluun ja humalaiset pukit saattavat olla oikea ongela, joten siten ymmärrän Joulupukkisäätiön päätöksen. Liioitteliko säätiö, vai oliko olut tekosyy, en tiedä, mutta joka tapauksessa Joulupukin ei pidä olla humalassa.

Käyttäjän kahkonh kuva
Heikki Kähkönen

Juhani Pertulle sen verran kerrottakoon, että oluen nauttiminen ja kohtuukäyttö ovat aivan eri asioita kuin humalassa oleminen. Timo Pakkasen tapauksessa ei ole ollut kyse humalassa esiintymisestä, vaan siitä, että hän oli haastateltavana ja esiintyi selvinpäin Suomen Olutseuran OlutPOSTI-lehdessä. Kyse oli Pakkasen vapaa-ajalla harrastamasta kohtuullisesta oluen nauttimisesta ja hänen myönteisestä suhtautumisesta olut-nimiseen mallasjuomaan.

Koska joulua juhlitaan meillä myös kristikunnan juhalana, en voi olla mainitsematta, että tätä samaa myönteisestä suhtautumista olueen on harrastanut mm. katolinen kirkko jo yli tuhannen vuoden ajan sekä luterilaiset oppi-isämme, uskonpuhdistajat Martti Luther ja Mikael Agricola.

Joulupukkisäätiön johdolle sekä humalatilan ja oluen toisiinsa tarkoituksellisesti sotkeville augustahlqvistilaisille suosittelen lukemistoksi seuraavia kirjoja:
- Kalevala (1849)
- Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä (1873)
- Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto (1950)
- Kerttu Suuronen: Ohrainen olut (1969)
- Lari Junkkari: Olut ja elämisen taito (2012)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Olut on erinomainen juoma ja omasta mielestäni parhaimmillaan nautittuna humaltumis tarkoituksessa. Joulupukit on eri asia.

Käyttäjän kahkonh kuva
Heikki Kähkönen

Toimituksen poiminnat